Pada 15hb April yang lalu bertempat di Dataran Arena Modal Insan Dinamik, telah diadakan Perhimpunan Kokurikulum. Dalam perhimpunan ini, telah diadakan juga Majlis Pelancaran Kelab Doktor Muda SK Mukah. Hari bersejarah tersebut menyaksikan 18 orang murid SK Mukah dari pelbagai kelas telah dilantik sebagai Doktor Muda sekolah. Mereka ialah :

  1. Syahmi Faiz - 4E
  2. Nur Syahirah - 4E
  3. Abang Izzul - 4E
  4. Mohd Mahyan - 5MA
  5. Atma Farina - 5MA
  6. Damia - 5MA
  7. Aqil Rafiqi - 5MB
  8. Harith Farhan - 5MB
  9. Sara Samantha - 5MB
  10. Sheryl Henry - 5MB
  11. Nadia Natasya - 5MB
  12. Deareena - 6PA
  13. Audrey - 6PA
  14. Balqis - 6PA
  15. Wan Ahmad Farhan - 6PA
  16. Iezam - 6PB
  17. Norasyikin - 6PB
  18. Safarah - 6PB  (Pengerusi)

Kelab ini akan dibimbing oleh Cikgu Razimah, Cikgu Zullina, Cikgu Angela dan Cikgu Marzuki. Doktor Muda merupakan murid sekolah tahun 4, 5 dan 6 yang terpilih dan terlatih sebagai Pembimbing Rakan Sebaya, yang bertindak sebagai pemangkin kepada perubahan pengetahuan, sikap dan amalan kesihatan yang positif di kalangan pelajar sekolah.




Doktor Muda ini diberi latihan mengenai asas kesihatan bagi menyediakan mereka menjadi pendidik kepada rakan sebaya. Mereka bertindak sebagai role model, promoter dan motivator kesihatan kepada rakan-rakan di sekolah. Oleh kerana itu, pemilihan calon yang sesuai sebagai doktor muda amat penting. Lazimnya, pelajar yang, berminat, sihat, kemas, berpersonaliti menarik, memiliki sifat kepimpinan, bertanggung jawab, berpengaruh, suka menolong dan cemerlang dalam akademik menjadi kriteria dalam pemilihan Doktor Muda.

0 Comments:

Post a Comment



Jom Like Page SK Mukah di Facebook

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates