Pada 14 Mei yang lalu, bertempat di Dewan Suarah Mukah telah berlangsung Pertandingan Bicara Irama Peringkat Negeri Sarawak. SK Mukah amat bertuah kerana telah dipilih oleh PPD Mukah sebagai wakil Bahagian Mukah dalam pertandingan tersebut. Beberapa orang guru SK Mukah telah diamanahkan untuk mencari bakat dan melatih sekumpulan murid terpilih bagi menghasilkan sebuah Pasukan Bicara Irama. Antara guru yang terlibat secara langsung dalam melatih pasukan tersebut ialah Cikgu Fauzidah, Ustaz Mohd Radzi, Cikgu Edmund, Cikgu Basirah, Cikgu Izzah dan Cikgu Azlina. Pertandingan Bicara Irama mirip kepada Pertandingan Chorus Speaking (Bahasa Inggeris) dan Pertandingan Kalam Jamaie (Bahasa Arab) dan bezanya ia disampaikan dalam Bahasa Melayu. 

Skrip Bicara Irama daripada setiap bahagian


Pasukan Bicara Irama SK Mukah

8 daripada 11 bahagian menyertai pertandingan tersebut. Bahagian Miri, Limbang dan Sri Aman menarik diri berikutan kekangan masa untuk melatih pasukan. Dua kategori dipertandingkan iaitu Bicara Irama Sekolah Rendah dan Bicara Irama Sekolah Menengah. Berikut merupakan keputusan pertandingan Bicara Irama Sekolah Rendah pada hari tersebut :

Johan : Bahagian Kapit
Naib Johan : Bahagian Bintulu
Tempat ke-3 : Bahagian Betong




Walaupun kita sekadar penyertaan, namun ia merupakan suatu pengalaman yang amat berharga buat kita. Dari situlah titik permulaan untuk kita belajar dan mengorak langkah mencapai kejayaan di masa hadapan. Untuk pengetahuan semua, Pertandingan Bicara Irama dipertandingkan pada setiap tahun namun beberapa bahagian terpencil di Sarawak seperti Bahagian Mukah tidak pernah didedahkan dengan pertandingan ini dan ini merupakan kali pertama Bahagian Mukah menyertainya berikutan Bahagian Mukah menjadi Tuan Rumah Peringkat Negeri pada tahun ini. Tahniah dan terima kasih buat semua yang terlibat dalam melatih dan membimbing pasukan Bicara Irama sekolah kita sama ada secara langsung mahupun tidak langsung. 

0 Comments:

Post a Comment



Jom Like Page SK Mukah di Facebook

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates